zaterdag 26 maart 2016

♥ GroeiBloei: Radijsjes en Tomaatjes,..

 ♥

Gisteren was het `Goede Vrijdag`, zelf heb ik gewerkt, maar ik hoop nu heerlijk 5 dagen vrij te zijn.
Heerlijk vooruitzicht met Pasen in het zicht en hopelijk mooi weer.

Voor de blogpost heb ik een nieuw label gemaakt, namelijk `GroeiBloei`.
Ik vind het heerlijk om in de tuin bezig te zijn en om te zien hoe alles mooi bloeit en groeit.
Daarvan krijg ik ernergie en geniet ik volop, dit wil ik graag delen en dat doe ik vanaf nu met jou!





Ik nam bakjes van het ijs en verfde die in de kleur van onze woonkamer, taupe.
Uit het deksel haalde ik een gedeelte van de bovenkant af door er de schaar in te zetten, daarna heb ik in de binnenkant cellofaanpapier vast gemaakt met plakband.
In het ijs-bakje deed ik potgrond en zaadjes, daarna deksel erop en wachten tot er iets ging groeien.

 ♥

Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten, radijs komt aardig snel uit.
De tomaat liet langer op zich wachten, daardoor heb ik geen foto`s kunnen maken van hun sprietjes.
(Deze foto`s zijn al eerder gemaakt, want ik kan je vertellen dat ook de tomaat haar eerste sprietjes boven de grond heeft laten zien!)

De radijs is inmiddels overgeplant (wat eigenlijk niet mag) en staat te pronken in een kistje buiten.
De tomaat heeft haar eerste sprietjes ook laten zien en heb ik ook buiten in een zink emmertje gezet, als het regent wil ik de tomaatjes binnen kunnen zetten, vandaar het gebruikt van het emmertje.
Mmm..`k heb nu al zin in verse radijsjes en tomaatjes!



Doordat je het cellfoaanpapier gebruikt en de deksel op het bakje houd en zo nu en dan besproeit met een plantenspuitje, krijg je een broeikas-effect.
Ik had ze ook nog eens dicht bij de kachel geplaatst zodat het zaadje helemaal snel uit kwam.
Een leuk idee om te maken samen met de kids of voor jezelf net als ik gedaan heb.
Ook een leuk idee om het niet te gebruiken om het zaad te laten ontkiemen, maar om de kruiden voor in de keuken in te zetten.
Doordat je de bakjes in gewenste kleuren verft, maak je er precies jou eigen mini-tuintje van, die past bij jou interieur.

Ik ben benieuwd, wat voor `n kleur wordt jou tuintje en wat ga jij zaaien?

~~~~

Morgen is het Pasen, dan mogen we weten dat de Zoon van God waarlijk is op gestaan uit de dood en we mogen doorvertellen dat Hij leeft!
Om een gezellige Paas-tafel te maken voor bijvoorbeeld het ontbijt, lunch of diner stuur ik je door naar een blogpost van vorig jaar, waar ik met de gratis printlabels van Jetjes&Jobjes (nu ook weer gratis te verkrijgen) een sfeervolle Paas-tafel maakte.
Klik op de link om een kijkje te nemen; `Dinner with Easter`

Fijne zonnige dag voor jou en alvast goede Paasdagen toegewenst!

Lieve-Groetjes,
Verie

20 opmerkingen:

  1. Zo leuk he van die minituintjes, wij hebben gespaard voor onze Lynn kleine doosjes van meneer Appie :-)
    Kan Lynn ook plantjes kweken .

    Jij ook fijne paasdagen hoor!
    groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig je kleine broeikasjes, ook voor al die thuiskwekende kindertjes een idee!
    Paasen is voor mij een feest van Hoop!
    Fijne Paasdagen.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om zo zelf je groenten en kruiden te verbouwen.

    Ik wens je een heel fijn Paasweekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig zeg!
    wij hebben weer AH tuintjes dus mijn zoontje is ook druk bezig,
    en heb ik nu ook sprietjes in huis staan!
    groetjes fijne paasdagen!
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor het meer..naast de AH-mini-moestuintjes kun je ook zelf aan de kweek met deze leuke bakjes die je zelf maakt. ;)! Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  5. Wat een leuke nieuwe rubriek, groei en bloei!
    Zo mooi je eigen groentes en bloemetjes opkweken. Het ziet er al goed uit bij jou.
    Ik ben nu al benieuwd naar je andere blogjes hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi,je tuinblogje!wij zetten radijsjes buiten op een zaailint,erg handig en geen werk en ons kleindochtertje(ze is 3jaar) vind tuinieren met mn man superleuk:radijsjes uittrekken,boontjes(lange struikboontjes)helpen trekken,dan hebben we ook aardappeltjes die nog moeten geplant worden.de salade en salotjes zitten van deze morgen in een lage broeikast.wij zetten altijd veel salade,vinden we lekker,alle soorten,dan komt erook nog warmoes ,pompoenen,courgetten en voor het eerst dit jaar ook spinazie op zaailint.ja wij vinden ons moestuin leuk,ons eigen produktjes.ik heb ook al binnen peterselie ,tijm,lavendel en reukerwten gezaaid en geplant in potjes.tuinieren ontspant en je ben dan zo blij met je oogst.fijne paasdagen debora

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je "groene vingers" hebt, Debora. Dan is dit label o.a. gemaakt voor jou! Ik kan nog wat van je leren. Bedankt voor je leuke reactie.

      Verwijderen
  7. Slim idee om ijsbakjes te gebruiken. Ik zou ze de kleur mint of roze geven!
    Fijne tweede paasdag nog.
    Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd leuk, iets zaaien en kijken of het opkomt! Hier staat de siererwt te pronken in de vensterbank. Deze kiemt ook heel snel en staat nu met fiere lange sprieten te wachten op steunstokjes. De kersttomaatjes moet ik nog zaaien. Ook ik gebruik daarvoor ijsbakjes, maar dan met de folie er gewoon omheen vastgezet met een elastiekje. Jouw versie staat natuurlijk mooier, goed idee om uit de deksel een 'raampje' te knippen!
    Succes met groeien en bloeien!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Peetje en veel succes met jou moestuintjes, klinkt goed! :)

      Verwijderen
  9. Heerlijk als je dat ziet groeien. Dat zijn mooie beloften in het klein nog.
    Daar ga je komende zomer heerlijk van snoepen.
    Fijne dag vandaag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo verschrikkelijk leuk om te doen! Ga hier straks alles buiten weer zaaien, lekker je eigen tomaten en rucala kweken heerlijk!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, Yvonne! Het is ook zeker ontspannen om te doen..

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achter laat!